Tips mot ångest: 4

Behandla din ångest steg för steg!

Kortfattade tips som jag hittat i boken ´´Fri från oro, ångest och fobier´´ som är skriven av Maria Farm Larsson och Håkan Winsung.

Skriv ner ditt mål
Det är viktigt att du är motiverad! Försök bestäm ett tydligt mål och skriv ner det. Tänk till exempel, vad är ditt mål att kunna göra när du är fri från panikattacker/ångest? Vad hindrar det ifrån det nu och hur ska du komma dit? Till exempel, jag vill gå ut på krogen oftare, jag vill träffa mina vänner mer och så vidare.

Lista vad som triggar igång ångesten och hur en ångestattack kan se ut
När kommer attackerna? Vad föregår dem? Hur såg min panikattack ut, när startade den, hur utvecklades den etc?

Förstå hur kamp-eller-flykt-beteendet fungerar
Ta reda på vad som händer i kroppen under en panikattack och första varför kroppen har ett sådant system (som nu antagligen kan träda i kraft utan märkbar anledning). Varför hade vi och har vi människor den här mekanismen i oss?

Granska ditt tänkande
Hur påverkar ditt tänkande din ångest? Har du för höga krav på dig själv? Hur ofta har du fått ångestattacker offentligt? Säkert ganska många gånger. Men hur många gånger har du egentligen svimmat, kräkts, sagt konstiga saker etc så att du gjort bort dig? Är din rädsla för att göra bort dig befogad?

Det här är några av de tipsen de tog upp där som jag tycker kan vara värda att testa :)



Och du, låt inte ditt mående hindra dig, hindra det istället!

Kommentarer
Postat av: Mmm..

Jag gillar din blogg enormt mycket. De är inte så mkt att läsa ännu men ja känner att de kommer vara tillhans att gå in på din sida å läsa. Man känner att man inte är ensam om det här, att de faktiskt finns andra som också mår piss och gråter dag in och dag ut i vissa perioder.



Fortsätt me de du gör, du gör en bra sak!

2008-05-23 @ 05:04:08

Har du något att säga så gör det NU:

Name of the hoe:
Vill du fortsätta vara min bitch?

E-postadress: (publiceras så att hela världen kan se)

Din blogg eller whatever:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0